Trądzik

Trądzik to problem, który dotyczy nie tylko nastolatków, ale również osoby dorosłe. Jego leczenie nie należy do najłatwiejszych, ale dzięki lekom i zabiegom dermatologicznym można pozbyć się tego uciążliwego problemu. Trądzik pospolity należy do najczęściej występujących problemów dermatologicznych. To jedna z najczęściej występujących chorób skóry.

Do powstawania trądziku dochodzi w mieszkach włosowych, do których właśnie uchodzi łój z gruczołów łojowych. U osób, które mają zdrową skórę, produkuje ona bardzo małe ilości łoju. Łój ten wydostaje się na powierzchnię skóry. Jeśli dana osoba będzie miała produkowaną prawidłową ilość łoju, to ten łój sprawi, że skóra będzie odpowiednio nawilżona oraz natłuszczona. To właśnie hormony odpowiedzialne są za produkowanie prawidłowej ilości łoju.

Natomiast w przypadku osób, które mają trądzik, gruczoły łojowe wydzielają nadmiar sebum i powstaje łojotok oraz dochodzi do zaczopowania przewodu, który wyprowadza łój. Zaskórnikami są właśnie czopy łoju oraz warstwy zrogowaciałego naskórka. Następnie robią się one czerwone i pod wpływem dotyku będą bolały, jeżeli w okolicy będzie bakteryjny stan zapalny.

Rodzaje trądziku i jego objawy

Poza trądzikiem pospolitym wyróżnia się następujące jego odmiany:

• trądzik niemowlęcy – zmiany skórne pojawiają się w wieku niemowlęcym i przeważnie nie wymaga on leczenia, ale też sam stopniowo ustępuje;
  • trądzik młodzieńczy – pojawia się w okresie pokwitania, co ma związek z zachodzącymi w organizmie zmianami hormonalnymi; tutaj pojawiają się wykwity grudkowe i zaskórniki;
  • trądzik ropowiczy – objawem są torbiele ropne oraz blizny po trądziku i są to szpecące zmiany trądzikowe;
  • trądzik bliznowcowy – pojawiają się przerosłe blizny i bardzo często występują one przy trądziku skupionym albo ropowiczym;
  • trądzik skupiony – są nacieki i ropne torbiele; przeważnie pojawia się u mężczyzn;
  • trądzik wywołany – pojawia się on w wyniku działania na skórę substancji drażniących, np. kosmetyków albo leków.

O tym, jak wygląda trądzik, wie praktycznie każdy, ponieważ sam się z nim spotkał albo ma kogoś wśród znajomych z tym problemem. Problemy z trądzikiem związane są z występowaniem charakterystycznych zmian trądzikowych w okolicach czoła, nosa, brody i policzków, a także na plecach i klatce piersiowej. Zmiany trądzikowe można podzielić na:

• niezapalne – są to zaskórniki otwarte i zamknięte oraz mikrozaskórniki;
  • zapalne – krosty, grudki oraz torbiele, które zawierają materiał ropny.

Te zmiany trądzikowe są o charakterze przewlekłym i zazwyczaj latem ulegają poprawie, ponieważ mocno świeci słońce.

Przyczyny trądziku

Przyczyn trądziku mogą być różne, a jednym z nich jest nadmiar produkcji łoju (sebum). Dochodzi do tego w wyniku zmian hormonalnych, a efektem jest zwiększenie wydzielania łoju oraz przerost gruczołów łojowych.

Kolejną przyczyną trądziku może być nadmierne rogowacenie, czyli hiperkeratoza. Komórki ujścia mieszka włosowego u osoby z trądzikiem nadmiernie się namnażają. Przyczyną tego może być obecność bakterii, a także łoju w górnych warstwach skóry, gdzie jest właśnie ujście gruczołów łojowych. Dochodzi do zwężenia kanału wyprowadzającego i wtedy powstaje czop, który powoduje zablokowanie ujścia mieszka włosowego i w związku z tym łój nie może się wydostać. W związku z tym powstają mikrozaskórniki, a potem wągry.

Powstawanie trądziku może być również związane z namnażaniem się bakterii. Taka główna bakteria odpowiedzialna za powstawanie trądziku to Propioniobacterium acnes, która u osób z trądzikiem namnaża się w nadmiernym stopniu. Te bakterie mnożą się i są przyczyną stanu zapalnego. Jednak same bakterie nie powodują trądziku, ponieważ nie jest choroba bakteryjna i nie można się nią zarazić od innej osoby.

Leczenie trądziku

Marzeniem każdej osoby z trądzikiem jest zdrowa cera bez trądziku, ale to nie jest takie łatwe. Ważne jest, aby jak najwcześniej rozpocząć leczenie, ponieważ mogą powstać blizny po trądziku i przebarwienia. Sposób leczenia zależy od postaci trądziku.

Ważne znaczenie ma leczenie farmakologiczne. Lekarz może tutaj przepisać antybiotyk, krem albo maść na trądzik i tutaj musi wziąć pod uwagę rodzaj trądziku, jego stopień nasilenia oraz rodzaj skóry. W leczeniu farmakologicznym stosuje się dwa sposoby. Jedno z nich to leczenie miejscowe, które ma na celu usunąć zaskórniki, a także wyeliminować stan zapalny. W tym celu stosuje się środki zewnętrzne bezpośrednio na miejsce ze zmianą skórną. Środki te są na bazie roztworów spirytusowych, które zawierają tymol, mentol i kwas salicylowy, ale też skuteczne są retinoidy. Poza tym można zastosować leczenie ogólne, gdzie podawane są preparaty wewnętrznie, np. antybiotyki, cynk, preparaty witaminowe, izotretinoinę, a także hormony. Najczęściej stosowanym tutaj antybiotykiem jest tetracyklina, erytromycyna, minecyklina oraz limecyklina.

Walka z trądzikiem to także stosowanie dermokosmetyków, gdyż istnieją kosmetyki specjalnie przeznaczone do skóry trądzikowej. Warto używać łagodnych środków myjących, ponieważ te tradycyjne środki myjące mogą przyczynić się do podrażnienia cery, ale też nasilić zmiany skórne. Najlepiej jest stosować tzw. mydła bez mydła, żele i toniki na trądzik oraz wody micelarne. Te dermokosmetyki mają odpowiedni odczyn pH, a w ich skład wchodzą substancje czynne, które mają również właściwości złuszczające i dezynfekujące. Ich zadaniem jest nawilżanie, matowanie, odżywianie oraz ograniczanie ilości produkowanego łoju.

Skuteczne sposoby na trądzik to nie tylko leki, antybiotyki i maści, ale również zabiegi medyczne i kosmetyczne, które mają na celu przyspieszyć usuwanie zaskórników, zmian grudkowych, a także zmniejszyć blizny i zlikwidować przebarwienia potrądzikowe. Dzięki nim można również utrzymać efekty leczenia.

Kosmetologia ma do wyboru kilka możliwości zwalczania trądziku. Bardzo dobre efekty można zauważyć po następujących zabiegach:

• mikrodermabrazja, gdzie za pomocą specjalnego preparatu w sposób mechaniczny ściera się zrogowaciałe tkanki;
  • peeling medyczny z użyciem kwasu migdałowego, glikolowego, pirogronowego albo TCA;
  • kriopeeling, a jest to zamrażanie chorych tkanek ciekłym azotem;
  • zabiegi laserowe, ale tylko do usuwania blizn po trądzik, np. przy użyciu lasera frakcyjnego CO2.

Dzięki takim zabiegom skóra jest lepiej ukrwiona, odżywiona, ale też zmniejsza się zaczerwienienie skóry, przebarwienia trądzikowe stają się jaśniejsze, naskórek zaczyna się regenerować, a pory obkurczać.

Najlepsza kuracja trądzikowa to taka terapia skojarzona, łączy się leczenie farmakologiczne z prawidłową pielęgnacją cery tłustej, a także z zabiegami kosmetycznymi.

Zapraszamy do naszego Centrum Medycznego dr Rajzer w Krakowie.