Kilka faktów o trądziku

Trądzik pospolity (łac. acne vulgaris), zwany także młodzieńczym lub zwyczajnym, jest przewlekłą chorobą zapalną gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych. Choroba ta charakteryzuje się występowaniem wykwitów niezapalnych (takich jak zaskórniki otwarte i zamknięte) oraz zapalnych (grudki, krosty, torbiele). W 90% zmiany trądzikowe zlokalizowane są na twarzy i dotyczą głównie osób pomiędzy 11. a 30. rokiem życia. Przyczyn występowania choroby jest wiele i mogą być złożone. Należą do nich: uwarunkowania genetyczne, nieprawidłowe i nadmierne rogowacenie ujść mieszków włosowych, zmiany hormonalne czy kolonizacja bakteriami beztlenowymi (Propionibacterium acnes). Ponadto równie często środki stosowane w domu ( leki, kosmetyki) przyczyniają się do występowania zmian trądzikowym. Likwidacja lub złagodzenie objawów zmian trądzikowych oraz zapobieganie ich następstwom to główny cel leczenia. Należy pamiętać, że bardzo ważne jest dobranie odpowiedniej formy kuracji przez lekarza dermatologa jak również przestrzeganie właściwej domowej pielęgnacji skóry.